Re: [escepticos] Más analogías sobre economía
Pedro J. Hdez
phergont en gmail.com
Dom Abr 22 01:37:56 WEST 2012
El día 22 de abril de 2012 00:55, David Revilla <davidrev en gmail.com> escribió:
> ¿Cuales son esos libros de texto de economía que son de derechas y de
> izquierdas?.
>
> Relee el inicio de este hilo.
Ah. De acuerdo. Te refieres a esto
"Cualquier libro de texto de introducción a la Economía. Si eres de
izquierdas te recomiendo el de Stiglitz. Si eres de derechas, el de
Mankiw. En realidad dicen lo mismo, pero estarás más contento dando el
dinero a un correligionario. A partir de ahí desconfía de cualquiera
que diga cosas contrarias a lo que hay en ellos. Fácilmente serán
magufos, demagogos, charlatanes o, simplemente, ignorantes de la
Economía. A veces lo serán con la mejor de las intenciones, pero, como
dicen los católicos, el camino al infierno está lleno de buenas
intenciones."
Que no dice que existan libros de derecha y izquierda, sólo que sus
autores son de derecha o de izquierda y que pagues por el que mejor te
caiga. De hecho voy a aprovechar (a ver si nos centramos) a buscar en
ambos algún concepto que definan brevemente.
Por ejemplo sunk cost. Mankiw (el de derechas) dice
"The irrelevance of sunk costs is also important for personal
decisions. Imagine,
for instance, that you place a $10 value on seeing a newly released
movie. You buy
a ticket for $7, but before entering the theater, you lose the ticket.
Should you buy
another ticket? Or should you now go home and refuse to pay a total of
$14 to see
the movie? The answer is that you should buy another ticket. The
benefit of seeing
the movie ($10) still exceeds the opportunity cost (the $7 for the
second ticket).
The $7 you paid for the lost ticket is a sunk cost."
(N. Gregory Mankiw Principles of Microeconomics, §14 pag 299 5ª Edición)
Ahora el de izquierdas (Stiglitz)
"To understand sunk costs, let’s go back to the movies, assuming now that you
have spent $10 to buy a movie ticket. You were skeptical about whether the movie
was worth $10. Half an hour into the movie, your worst suspicions are
realized: the
movie is a disaster. Should you leave the movie theater? In making
that decision,
the $10 should be ignored. It is a sunk cost; your money is gone
whether you stay or
leave. The only relevant choice now is how to spend the next 60 minutes of your
time: watch a terrible movie or go do something else.
(Joseph E. Stiglitz & Carl E.Walsh Economics §2 pag 43 4ª Edición)
Yo diría que me están explicando el mismo concepto usando incluso un
ejemplo similar. Pero bueno, por si fuese casualidad vamos con un
anarcocaptitalista como Steve Lansburg
"Here is another example of the principle that sunk costs are sunk:
Suppose the video you’ve spent $5 to rent turns out to be lousy; you’re
thinking about turning it off in the middle and watching a TV show
instead. How should you decide what to do? Would your decision be any
different if you’d gotten the video for free? Would it be any different if
the video had cost you $10 instead of $5?
The answer is that the cost of the video is sunk and should therefore be
irrelevant to your decision. If you expect the second half of the video to
be better than the TV show, you should stick with the video. If you expect
the TV show to be better, you should switch to the TV show.
It’s true that if you switch to the TV show, you’ll lose $5. But it’s
equally true that if you stick with the video, you’ll lose $5. The $5 (or
$10, or whatever you paid for the video) is lost no matter what you do;
that’s exactly what it means to say that this cost is sunk. Once a cost is
sunk, it can be a cause for regret, but it should not affect your future
behavior."
(Steven Landsburg Price Theory and Applications §5 pag 127 7ª Edición)
Que también me pega que me está explicando justo el mismo concepto de
la misma manera porque no hay otra manera de explicarlo aunque seas un
fiel del FSM.
Si a alguien no tiene que hacer estos días, les paso los tres libros
(sin que se entere la SGAE eso sí ;) y nos busca algún concepto básico
relevante que sea diferente en alguno de ellos por motivos ideológicos
o por cualquier otro motivo.
saludos
Pedro J.
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